Tereddüt Çizgisi
İnsan yaşamının her anında her şeyi sorgular, hep ikilemler içinde seçimler yapar, bazen doğru seçimi yapar, bazen de farklı seçimler yapar. Her gün ya da her an hayat seçenekler sunar, yaşam doğru cevabı aramak ile geçer.
Selman Nacar filmlerinde hep bir sorgulama var. “İki şafak Arasında” filminde ana karakter Kadir aile işinde kaza geçiren çalışanının durumu ile kendi ailesi durumu arasında sıkışan bir karakteri canlandırıyor. Filmde Kadir’in doğru kararı verme çabası anlatılıyor. Bu olay örgüsünde kadir ailesi hakkındaki gerçekleri yavaş yavaş öğreniyor. Tam iki şafak arasında hayatı sorguluyor.
Geçen gün Terredüt Çizgisi filmini seyretim Selman Nacar gene hayattaki ikilemlerden bahsetmiş. Filmin çekimleri gene Uşak ilinde, Kapaklar köyünde çekilmiş. Film de sahnelerin seçimi ve konunun işleyiş tarzı Selman Nacar ın kendine has stilini belirliyor.
- İstanbul Film Festivali’nde En İyi Yönetmen, En İyi Kadın Oyuncu Tulin Özen ve İKSV’de FIPRESCİ ödüllerini aldı film dünya promiyerini 80. Venedik Film Festivalinde yaptı.
Ben İKSV’de filmi seyrettim ve beni çok etkiledi. Filmde avukat Canan’ın bir cinayet davasındaki mücadelesi ile film başlıyor. Film adliye ve bir kaç mekanda geçiyor. Canan’ın ortalama bir buçuk günü içinde olan olayları işliyor. Canan müvekkilini haksız yere suçlandığını düşünerek mücadele eder aynı anda hastanede makineye bağlı yatan annesine geceleri refakat eder. Kız kardeşi ile annesinin bağlı bulunduğu makinenin kapatılıp kapatılmaması hakkında vicdan ve fikir mücadelesi yapmaları ve hayatı sorgulamaları seyirciye de hayatı sorgulatıyor.
Canan’ın savunduğu (Musa) zanlının da gerçekleri saptırması olayların karışık hal alması Canan’ın gerçeği bulmasını engelleyen faktörlerdir. Canan’ın okumak için evi terk etmesi yıllarca baba evinden uzak yaşaması, kız kardeşine ailesini bırakması vicdani sorunlara sebep olduğu için annesinin durumu hakkında karar vermesini ya da şöyle diyeyim ailesi hakkında sorumluluk alması ve son durumda gene sorumluluktan kaçması aslında idealist avukat Canan’ın kendini yeniden sorgulamasını ve tanımasını sağlıyor.
Ayrıca filmdeki diğer sahneler bazı konulara önemli göndermeler var. Adliyede mahkeme tavanının çökmesi ve herkesin umursamaz bir tavırla akan yere leğen koyması ve davanın devam etmesi gizli bir eleştiri sahnesi eklemiş.
Canan’ın Musa için fabrikaya gidip dedektif gibi araştırma yapması, savunmasını güçlendirmeye çalışması Canın idealistliğini anlatır iken ailesi için geceleri zar zor hastaneye gelmesi de düşündürüyor.
Canan, her durumda ikilemler içinde kalır, Annesi, Hakim ve Musa (zanlının) hayatı için vereceği kararlar çok önemlidir.
Filmde, ana kahraman Canan’ın hayatı üzerinden her şeyi görürüz. Filmin başında Canan ile anlamaya çalışırız, mekanları gezeriz. Mekan demiş iken; Mahkeme salonu içi ve dışı, cezaevi, postane (aymaz memur) ve hep ortak alanlarda geçer film arada bir evin kapısı görünür. Yönetmen herkesin başına gelebilecek bir olayı sokaklarda ve public alanlarda anlatmış.
Tereddüt Çizgisi film herkesin hayatın da olabilecek tereddütleri ve sorunlara parmak basmış. Tavsiye Ederim. İyi Seyirler.