Şerif Gören’in sineması
İlk seyrettiğim filmi Kemal Sunal’ın oynadığı Polizei filmi idi, Beğendiğim favori filmim değil ama Hülya Koçyiğit’in oynadığı “Yıllanların Öcü” de beni çok etkilemişti. Sonra “Deprem” filmi va daha niceleri, “Yol” filmi zaten bir numaralı filmi diyebilirim.
Şerif Gören’in sinemaya bakış açısını tanımlamak gerekirse, insan hakları ve toplumsal eleştirileri irdeler. Toplumsal gerçekçilik anlayışı, bireysel ve toplumsal dramaları harmanlayarak, insanın içsel dünyasını anlamaya çalışan bir yaklaşım sergileyerek anlatır filmlerindeki hikayelerini. Çoğu filminde halkı anlatırken, karakterlerin tutumunu da objektif olarak yansıtır. Bu yaklaşım, onu Türk sinemasının en önemli yönetmenlerinden biri yapmıştır.
Biraz hayatından bahsedeyim, Yunanistan’a bağlı İskeçe’de doğan yönetmen, 1956 yılında dönemin Cumhurbaşkanı Celal Bayar adına verilen bir bursu kazanarak Türkiye’ye gelir ve İstanbul Erkek Lisesinde okur. 18 yaşında sinema hayatına kurgucu olarak Erman Film Stüdyosunda çalışmaya başlar. 1962-1968 yılları arasında kurgucu olarak çalışır. Sonra Yılmaz Güney ile asistan olarak çalırlar. 1974’te Yılmaz Güney’in yarım bıraktığı “Endişe” filmini tamamlayarak yönetmenliğe başlar. İlk filminin uyandırdığı ilgi ile “Köprü” ve “Deprem” filmlerini çeker büyük beğeni toplar. Sonra melodramlar çekmeye başlar. 1975 yılında ‘Endişe’ ile En İyi Yönetmen ve 1999 yılında ise Yaşam boyu Onur ödüllerini alır ve 43. Antalya Altın Portakal Film Festivali Ulusal Yarışması’nın Jüri Başkanı olur. 2000’li yıllara geldiğimizde ise televizyonlar için dizi film yönetmeye başlar. Çoğu filminde kendine küçük roller yazar aralarda sinema karesinde gözükür. Bu Alfred Hitchcock sendromu çoğu yönetmende rastlarız. Hatta “Sen Türkülerini Söyle” filminde başrollerden birini de oynar. Amerikalı filminden sonra beyaz perdeden uzaklaşır. Ama tv için Serseri Aşıklar, Kırık Ayna ve Ah İstanbul adlı dizleri yönetir.
Şerif Gören sinemasını incelersek, temeldeki konu başlıkları sırası ile; Toplumsal Adaletsizlik ve Eşitsizlik, Bireysel Özgürlük ve İnsan Hakları, Halkın Hayatına Duyarlı Yaklaşım, Politik ve Sosyal Eleştiri ve Realizm ve Doğaçlama konularının üzerinde durur.
Şerif Gören’in sineması, genellikle gerçekçi bir yaklaşım sergiler ve tamamen doğal yaşamı ve halkın günlük mücadelesini masalsı bir tarzda gerçekçi biçimde anlatır.
Şerif Gören şimdiye kadar kırküç film çekmiş, Sekiz tv dizisi ve Üç belgesel çekmiştir. İki belgeseli Batı Almanya televizyonlarına. Diğer belgeseli de Fransa kanalı tv5 talebi ile Starzbug’da çekmiştir.
En önemli ödüllü “Yol” filmi ile Cannes Film Festivalinde Altın Palmiye ödülünü almıştır. Cannes’e gidemediğinden kendisi adına ödüllü filmin senaristi arkadaşı Yılmaz Güney almıştır.
Benim Favori filmlerime gelirsek ;
Yol (1982) – Bu film, Gören’in en ünlü yapımlarından biridir ve Cannes Film Festivali’nde Altın Palmiye ödülünü kazanmıştır.
Fikrimin İnce Gülü (1985) – Şerif Gören’in toplumsal gerçekçi bakış açısını yansıtan önemli bir yapımdır.Duruş (1985) – Bir başka toplumsal temalı filmidir. Kurtuluş (1994)
22 Kasım 2024’de evinin merdiveninden düşerek başını yere çarpan Gören, kaldırıldığı hastahanede entübe olan sanatçı 80 yaşında vefat etti. Mekanın cennet olsun.
İyi Seyirler