Beth Hart
Amerika Birleşik Devletleri’nin Kaliforniya eyaletinin en kalabalık kenti olan Los Angeles’ta 24 Ocak 1972’de dünyaya gelen BethHart, zevahiri kurtarma meraklısı biyografi yazarlarına göre Şarkıcı ve Şarkı Sözü Yazarıdır. İngmarBergman’ın ziyadesiyle etkilendiği edebiyatçılardan AndréGide’inKalpazanlar adlı romanındaki, Yüzeydeki derini önemsemek fiilini, romandan haberdar olmasalar da ciddiye alanlar içinse Hart,Şarkıcı ve Şarkı Sözü Yazarı etiketlerinin ötesindedir.
Caz, Blues, Soul veRock’tan beslense de sıralanan müzik türlerini sesinde buluşturma yeteneğinden önce meziyetine sahip olan Hart’ın, Diva, Kraliçe gibi unvanları umursamamasına rağmen, Blues’un Kraliçesi olarak tanıtılması doğal olarak işgüzarların işidir. Hart, müziği ve müziğinden ayrı bir yerde durmayan hayatıyla, onlarla arasına uçurumla kıyaslanmayacak mesafe yerleştirmiştir.
Nobel Edebiyat Ödülü’nü 2016’da alanBob Dylan düzeyindeki şarkı sözü yazarlığı, Hart’ın şarkı sözü yazarlarından çok şairlere yakın durduğunu gözler önüne sermektedir.
TheodorRoethke ve özellikle EmilyDickinson’dan etkilendiği hissedilen şarkı sözleriyle Hart, Dylan’dan bu özelliğiyle ayrılmaktadır çünkü Dylan’ın arka planında, ismini soyismi olarak benimsediği Dylan Thomas, AlfredTennyson gibi şairler vardır.
Dickinson’ın yanında, şiirlerini ondan sonra yayımlayan Anne Sexton da durabilir ama Türkiye şubesi Nilgün Marmara olan SylviaPlath, yakasını Katolik inancından ve erkek egemen söylemden kurtaramadığı için bu zincire bir halka olarak eklenemez.
İki şair kadının yanında Roethke’ye sadece bipolar bozuklukla mücadele ettiği için yer verilmemiştir. Poetikasını ayrıntı es geçmeden okuyanın görebileceği gibi Roethke, önce erkek değil, önce vicdanlı insan olmanın şiirlerini kaleme almıştır.
Bipolar bozuklukla dalaştığı, şarkı sözlerinden ve eser düzeyindeki şarkılarına hayat vermesinden anlaşılan Hart da kadın bir şarkıcı hatta sanatçıdır ama kadın olması hemcinslerini kayırmasını beraberinde getirmemiştir.
Hart’ınKraliçeliği akla ister istemez Çingene Müziğinin Kraliçesi olarak tanıtılan Esma Redzepova’yı getirecektir çünkü Hart da onun gibi bir yerli değil, vicdanlı olmayı önemsemektedir.
Şarkı sözleri, Bergman’ın,En Passion (Bir İhtiras) özelinde, arzuyu ihtirasın katalizörü olarak gördüğü sinema filmlerini hatırlatan Hart, hırslı değil, arzulu ve dolayısıyla ihtiraslı bir sanatçı olduğu için; Standart, Normal gibi kavramların esaretini kabul etmeden, onları un ufak ederek ilerlemiştir.
Sesini çoğu kez enstrüman gibi kullandığı için Hart, enstrümanist tarafından yönlendirilmeyen aksine onu yönlendiren, bir çizgide ilerlemesine engel olan, çizgiye çizgi, boyuta boyut eklemesinin önünü açan bir sanatçıdır. Sesinin böyle bir özelliğe sahip olmasını doğal olarak, bir türde yoğunlaşmamasına ve sadece müzikten beslenmemesine borçludur.
Müzik tarihinin, DepecheMode’la birlikte çöpsüz üzüm ve sapsız armutlarından olan LedZeppelin için A TributetoLedZeppelinadlı çalışmasını hazırlayan Hart, travmalardan hayat devşirmenin müziğini gün yüzüne çıkarmayı sürdürmektedir.
Hayatı sırtında bir yük gibi gören, kendisini hırsın yönlendirmesine izin veren, Normalve Standart gibi sınırlandıran kavramlarkarşısında el pençe divan durmayı ihmal etmeyen, müzikle iştigal etse de BethHart’ın olabildiğince uzağındadır ve ona kuracağı cümle yoktur.